Aurattaessa rengas on suuntautunut sisäänpäin, jolloin ajossa kuluu renkaan ulkoreuna. Harittaessa rengas on suuntautunut päinvastoin ulospäin, jolloin ajossa kuluu renkaan sisäreuna.
Camberissakin rengas on vinossa joko sisäänpäin tai ulospäin, mutta hieman erilailla. Kun rengas on vinossa sisäänpäin, kulmaa sanotaan minuscamberiksi. Minuscamberisssa renkaan kulutuspinta kuluu enemmän sisäreunalta. Kun rengas on vinossa ulospäin, kulmaa sanotaan pluscamberiksi. Pluscamberissa renkaan kulutuspinta kuluu enemmän ulkopinnalta. Tässä kuva selventämään asiaa;
Kuva googlesta.
Caster-kulma taas on kääntyvän renkaan pystysuoran akselin ja kääntymislinjan välinen kulma sivulta katsottuna. Caster-kulma tunnetaan myös nimellä ohjauskulma. Ja taas kuva selventämään asiaa;
Kuva autowikistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti