Hae blogistani

17. joulukuuta 2012

Nelipyöräsuuntaus ja renkaan asentokulmat

Teimme tänään Heinin, Jannan ja Villen kanssa nelipyöräsuuntausta, jonka olenkin itseasiassa tehnyt nyt kolme kertaa. Työ oli yksi Ajodynamiikka-kurssin harjoitustöistä. Nelipyöräsuuntausta on sinänsä ihan mukava tehdä, mutta työssä on paljon muistettavaa ja sitä tehdessä tulee olla tarkka sekä kärsivällinen. Muutos auton tai renkaiden asennossa saattaa aiheuttaa sen, että kyseinen työvaihe jossa muutos on tapahtunut pitää tehdä uudestaan. Tässä video puuhistamme tältä päivältä: Vielä muutama sananen renkaan asentokulmista jotka ovat auraus/haritus, camber ja caster.
Aurattaessa rengas on suuntautunut sisäänpäin, jolloin ajossa kuluu renkaan ulkoreuna. Harittaessa rengas on suuntautunut  päinvastoin ulospäin, jolloin ajossa kuluu renkaan sisäreuna.
Camberissakin rengas on vinossa joko sisäänpäin tai ulospäin, mutta hieman erilailla. Kun rengas on vinossa sisäänpäin, kulmaa sanotaan minuscamberiksi. Minuscamberisssa renkaan kulutuspinta kuluu enemmän sisäreunalta. Kun rengas on vinossa ulospäin, kulmaa sanotaan pluscamberiksi. Pluscamberissa renkaan kulutuspinta kuluu enemmän ulkopinnalta. Tässä kuva selventämään asiaa;

Kuva googlesta.
Caster-kulma taas on kääntyvän renkaan pystysuoran akselin ja kääntymislinjan välinen kulma sivulta katsottuna. Caster-kulma tunnetaan myös nimellä ohjauskulma. Ja taas kuva selventämään asiaa;

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti