Hae blogistani

21. elokuuta 2012

Jarrujärjestelmän osat ja niiden toiminta

Auton rakenne perusteet -kurssin yksi harjoitustyö on tutkia jarrujärjestelmän osia ja selvittää niiden toiminta.

  Jarrunestesäiliö
Jarrunestesäiliöön laitetaan jarruneste. 

 Jarrupääsylinteri (harmaa osa jarrunestesäiliön alla)
Jarrupääsylinteri paineistaa koko jarrujärjestelmän jarrunesteen kuljettajan painaessa jarrupoljinta.

Jarrutehostin
 Jarrutehostimen ansiosta saadaan jarrupääsylinterin mäntiin välitettyä suurempi voima.

Jarrutehostimen alipaineletku
Alipaineletku kuljettaa jarrutehostimen tarvitsemaa alipainetta.

Jarruputki

Jarruletku
Jarruputki kuljettaa jarrunestettä jarruletkun kautta jarrusylinterille. 

Jarrusylinteri
Jarrusylinterissä mäntä/männät liikuttavat jarrukenkiä tai jarrupaloja. 

Rumpujarru

Jarrukengät
Jarrusylinterin männät työntävät jarrukenkiä jarrurumpua vasten jolloin auton vauhti hidastuu.

Levyjarru, jarrusatula ja jarrulevy

 Jarrupalat
 Jarrusatulassa on jarrulevy ja jarrupalat. Jarrusatulassa olevat männät liikuttavat jarrupaloja kiinni jarrulevyyn mikä aiheuttaa auton hidastumisen. 



Jarrulevyjä tuuletetaan erilaisin keinoin kuten ylemmässä kuvassa tekemällä jarrulevyyn reikiä tai alemmassa kuvassa käyttämällä sisäisesti tuuletettuja jarrulevyjä.

Seisontajarruvaijeri

Seisontajarrun mekanismi (tutummin käsijarru)
Vaihtoehtoisena jarruna sekä pysäytetyn auton liikkumisen estävät seisontajarrut toimivat tavallisesti mekaanisesti käytettävällä vivulla ja vaijereilla (vaijerit yläuolella). Seisontajarrun vipua liikuttaessa seisontajarruvaijerit kiristyvät joka aiheuttaa seisontajarrun mekanismin laukeamisen. 

Pyörännopeustunnistin
 Pyörännopeustunnistin seuraa pyörän nopeutta tunnistamalla akselille asennettua pyörivää anturarengasta. Anturi lähettää tiedot lukkiutumattoman jarrujärjestelmänohjausmodulille joka taas siirtää tiedot hydrauliyksikköön.

ABS-hydrauliyksikkö
Hydrauliyksikkö vastaanottaa elektroniset signaalit jotka ohjausmoduli lähettää ja säätää hydraulipainetta joka on johdettu pyöräjarruille vastaavasti.

Jarruneste
Jarrunesteitä ovat DOT 3, DOT 4, DOT 5 ja DOT 5.1. DOT 5 on silikonipohjainen ja sitä ei saa missään tapauksessa sekoittaa muihin jarrunesteisiin. Jarrunesteet pitää vaihtaa 1-2 vuoden välein sillä jarrunesteen laatu heikkenee käytössä sillä jarrunesteeseen imeytyy vettä mikä laskee jarrunesteen kiehumispistettä.


1 kommentti:

  1. Hienoa! Jatka saamaan malliin ja tee myös harjoitustöiden ulkopuolisia päivityksiä, esimerkiksi siitä Corollan huollosta.

    VastaaPoista