Renkaan pois saatuamme aloimme irroittamaan jarrupaloja. Jarrupalat ovat jarrusatulassa, joten ensin tietenkin piti saada jarrusatula irti. Ensimmäisenä avasimme liukutappien pultit ja sitten saimme nostettua jarrusatulan paikoiltaan. Jarrusatulaa ei saa jättää roikkumaan jarruletkun varaan, ettei jarruletku vahingoitu, mutta sen voi asettaa tuennan päälle.
Sitten jarrupalat irrotetaan. Jos jarrupaloja ei vaihdeta, täytyy pitää mielessä kumpi oli takaa ja kumpi oli edestä. Irrotettuamme jarrupalat putsasimme teräsharjalla jarrusatulan sekä jarrujen paikan ja ruiskutimme puhdistusainetta. Mittasimme jarrulevyjen paksuuden ja tutkimme autodatasta kuinka paksut jarrulevyt saavat olla minimissään. Tässä autossa jarrulevyt olivat takaa ok, mutta edestä pintaa oli sen verran vähän jäljellä, että ne kannatti saman tien vaihtaa. Kävimme tietysti keskustelemassa asiakkaan kanssa asiasta ja päädyimme siihen tulokseen, että ne vaihdetaan. Kävimme hakemassa Motonetistä uudet jarrulevyt ja jarrupalat kummallekkin eturenkaalle. Jos jarrupaloja ei olisi vaihdettu uusiin, olisimme joutuneet hiomaan jarrupalat (niinkuin yhdessä ylläolevista kuvista näkyy) lasittumasta ja pölystä niin, että kitkapinnoissa on taas hyvin pintaa.
Jarrulevyn irrottamisessa oli oma hommansa, sillä se oli tosi tiukassa. Jouduimme käyttämään hieman väkivaltaa sitä kohtaan että saimme sen irti, mutta kyllä se sieltä loppujen lopuksi irti saatiin. Itseäni harmittaa omassa työskentelyssä se, että minulla ei ole vielä niin paljon voimaa (tai sitten rohkeutta tuhota noita auton osia), että saisin esimerkiksi tässä tapauksessa noita jarrulevyjä irti, vaan jouduin kääntymään toverin puoleen. Vanhan jarrulevyn irrotettuamme, laitoimme uuden paikalleen mikä kävi huomattavasti helpommin. Sitten voitelimme jarrupalojen ja jarrusatulan välisen liukupinnan kuparitahnalla estääksemme jarrupalojen jumiutumisen jarrusatulaan. Sitten vain jarrupalat paikoilleen.
Tämän jälkeen otimme liukutapit irti jarrusatulasta. Likutappejen kanssa saa olla tarkka kumpi on alempaa ja kumpi ylempää, että ne osaa laittaa oikeelle paikalle. Ne puhdistettiin rasvasta ja sitten niihinkin voideltiin kuparitahnaa ettei ne jumiudu. Jos liukutapeissa olisi ollut ruostetta tai jotain likaa, ne olisi kiillotettu teräsvillalla.Sitten aloimme laittamaan jarrusatulaa paikoilleen, mutta huomasimme ongelman että jarrusatula ei mahdukkaan takaisin paikoilleen. Ongelman tuotti se, että kun aiemmin jarrupalat sekä jarrulevy olivat kuluneet niin, että jarrusatulan mäntä oli sen verran ulospäin ettei se enään mahtunut. Ongelma ratkesi sillä että työnsimme sitä takaisin sisäänpäin. (Ennen männän työntöä kannattaa jarrunestesäiliön korkki avata ettei sinne synny painetta ja mikään ei mene rikki.) Kävimme hakemassa varastomieheltämme Vesalta siihen tarkoitetun välinesarjan ja opettajamme Tapsa näytti miten sitä käytetään.
Kun jarrusatulan mäntä oli saatu takaisin sisäänpäin, jarrusatula meni paikoilleen melkein ongelmitta. Sitten asetimme liukutapit paikoilleen ja niiden kiinnitysmutterit (tietenkin oikeaan momenttiin!).
Homma oli melkein siinä. Vielä rengas paikoilleen ja senkin mutterit oikeaan momenttiin. Rengasta paikoilleen laittaessa pitää muistaa laittaa mutterit ristikkäin kiinni ja kiristää ne mahdollisimman tiukalle käsin. Sitten otetaan momenttiavain käteen ja katsotaan autodatasta kuinka tiukalle mutterit kiristetään ja momenttiavaintakin käytettäessä mutterit kiristetään ristikkäin.
Harjoitustehtävään kuuluisi jarrunesteen vaihto, mutta tähän asiakastyöhön sitä ei tarvinnut tehdä, joten kirjoitan siitä todennäköisesti vähän myöhemmin kun sen olen tehnyt. Jolloin myös sitten tekstissä vastaan tämän harjoitustehtävän jarrunesteeseen liittyviin kysymyksiin.
Harjoitusauton jarrulevyille asetettu minimipaksuus oli 23mm.
Työn aikana ilmenneet ongelmat olivat; jarrusatulan mäntä liikaa ulospäin työntynyt, jarrulevy ei meinannut irrota ja liukutapin kumit eivät meinanneet työntyä paikoilleen. Muita ongelmia en ainakaan muista, joten sellasia ei varmaan tullut esillekkään... Jarrulevyn ongelma ratkesi voimalla, jarrusatulan männän ongelma työntämällä mäntää sisäänpäin ja liukutapin kumit vaan ajan ja kärsivällisyyden kanssa työnnettiin paikoilleen. Eli ei nuo nyt loppujen lopuksi kovin kummosia ongelmia olleet. Ongelmat olisi voitu välttää vain tiedolla ja taidolla, mutta kun sitä ei ollut niin noita ongelmia piti hetken pohtia ja sitten yrittää uudestaan.
Ensimmäistä kertaa kun jarruhuoltoa tein, kaikki oli uutta sillä en ollut tehnyt mitään jarrujen parissa ennen. Tällä kertaa opin jarrulevyn vaihdon, käymään Motonetissä koulun piikkiin ja jarrusatulan männän työntämisen sisäänpäin.
Työturvallisuutta tulee jarruhuollossa huomioida siten, että tavarat joihin voi kompastua (renkaat, irralliset jarrulevyt, levällään olevat pakit/työkalut, leväällään oleva paineilmaletku, jne.) pidetään poissa kulkuväyliltä. Pulttipyssyä käytettäessä pidetään kuulosuojaimia. Liuottimia käytettäessä pitää olla varovainen ettei ainetta joudu silmiin tai suuhun. Jarrujen kanssa tehdessä töitä kannattaa käyttää työhanskoja koko ajan.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti