Hae blogistani

23. lokakuuta 2012

Sähköopin muistiinpanot I

Kuinka paljon autossa on sähkölaitteita?


- Valot
- Lasin nostimet
- Starttimoottori
- Peruutustutka
- Äänentoisto
- Äänitorvi
- Keskuslukitus
- Tupakan sytytin
- Ilmastointi
- Peilit, lämmitys ja säätö
- Navigaattorit
- Penkinlämmittimet + säätönappulat
- Turvatyynyt
- Turvavöiden esikiristimet
- ABS-jarrut
- Sähköinen ohjaustehostin
- Penkkien painotunnistin
- Akku ja laturi
- Ajohallintajärjestelmä
- Sähköisesti säätyvä jousitus
- Ajovalojen pesulaitteet
- Varashälytin
- Lasien pesulaitteet
- Lämmitettävä tuuli-/takalasi
- Avoauton katto
- Hybridimoottori ja akut
- Pimeänäkölaitteet
- Sähköautojen voimansiirto
- 4-vetojärjestelmät
- Kattoluukku
- Sytytysjärjestelmä
- Automaattivaihteisto
- Alustansäätö


Ohjainlaitteet/Tietokoneet autossa:


- Moottorin ohjainlaite
- Mittariston ohjainlaite
- Turvatyynyjen ohjainlaite
- Automaattivaihteiston ohjainlaite 
- ABS/ESP-ohjainlaite
- Lisälämmittimen ohjainlaite
- Ilmastoinnin ohjainlaite
- Ohjaustehostimen ohjainlaite
- Mukavuuslaitteiden ohjainlaite
- Valojen ohjainlaite
- Oviohjainlaite (3-5)
- Sähköpääkeskus
- Vetokoukun sähköpistokkeen ohjainlaite
- Gateway
- Jne..



Arviolta 80% merkkikorjamoilla korjatuista vioista on sähkövikoja. Ajoneuvojen sähköjärjestelmät lisääntyvät jatkuvasti. Asiakkaat haluavat entistä monimutkaisempia ja hienompia varusteita autoihinsa. 

Jännite: 

Jännitteen tunnus on U ja yksikkö voltti V. Se kuvaa kahden navan välistä elektronimäärän epätasapainoa. Jännitteen suuruus kuvaa sitä potentiaalia, joka on mahdollista ottaa käyttöön kun virta alkaa kulkea.

Nimellisjännite:
Kuvaa jännitettä, joka virtalähteestä on saatavilla ihanneolosuhteissa. "Voitaisiin kuvitella standardiksi on sovittu että 12V akut valmistetaan määrätylle jännitteelle määrätyssä varaustilassa."

Lähdejännite:
Tarkoittaa kuormittamattoman jännitelähteen jännitettä. Esim. autonakku silloin kun sitä ei kuormiteta. Kun kuormittamattomasta akusta mitataan jännitettä, jännitteen pitäisi olla yli 12.2V (HUOM! Välittömästi latauksen jälkeen jännite on korkeampi, 12.5-13.7V)

Napajännite:
Tarkoittaa kuormitetun jännitelähteen jännitettä. Esim. akun lähdejännite on 12.3V ja kun akkua kuormitetaan esim. takalasinlämmittimellä napajännite putoaa 12V.

Jännitteen mittaaminen:
- Tehdään aina rinnan kuluttajan ja jännitelähteen kanssa. 
- kytke johdot mittariin; musta johdin COM-liitäntään ja punainen johdin liitäntään jossa on jännitemittauksen symboli.
- Mittalaite asetetaan jännitemittausasentoon kiertämällä valitsin asentoon -V.

Virta (Current):

Sähkövirta on elektronien liikettä. Sähkövirta ei kulje ennen kuin se on tehty mahdolliseksi kytkemällä piiriin virtalähteen molemmat navat ja muodostamalla johtimilla suljettu virtapiiri. Sähkövirran tunnun on I ja yksikkö on ampeeri eli A.
Tasavirta (Direct current):
 Merkitään symbolilla, jossa yläpuolella on yhtenäinen viiva ja alapuolella katkoviiva. Tasavirraksi kutsutaan virtaa jonka napaisuus ei vaihdu eli virta pysyy koko ajan samansuuntaisena. 

Vaihtovirta (Alternating current):
Vaihtovirta on virtaa jossa jännitteen napaisuus ja virran kulkusuunta vaihtuu. Yleisin vaihtovirran/jännitteen muoto on osin sin-aallon mukainen. 

Virran mittaaminen yleismittarilla:

- Musta johdin kytketään yleismittarin COM-porttiin. 
- Punainen johdin pistokkeeseen A max 10A. 
- Kytkin kohtaan A.
- Mittalaite kytketään virtapiiriin sarjaan.

Resistanssi (Resistance):

Resistanssi on suure, joka kuvaa materiaalin kykyä vastustaa sähkövirran kulkua. Tunnetuin resistanssia aiheuttava komponentti on vastus. Kun virtapiiriin lisätään vastuksia tai jokin virtapiirin osista on esim. hapettunut, niin piirissä kulkeva sähkövirta pienenee. Samoin käy kun piiriin lisätään mikä tahansa sähköä kuluttava laite, esim. sähkömoottori.

Resistanssin mittaus:

- Musta johdin COM-porttiin.
- Punainen johdin Ω-pistokkeeseen.
- Kytkin kohtaan Ω.
- Mittari kytketään rinnan mitattavan kohteen kanssa.
- Resistanssia mitattaessa mitattava kohde tulee olla virraton.
 Yleismittari oikealla.








Yllä vähän kuvia teoria tunnin jälkeisestä käytännön tunnista :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti