Jakohihnan vaihto aloitettiin etsimällä autodatasta ohjeet ja ohjekuvia. Siellä oli aika kattava tieto työstä mikä helpotti työntekoa jo aika paljon.
Kävimme ohjeet läpi ja aloitimme työn ohjeiden mukaan. Irrotimme akun kengät navoista ettei satu vahinkoa sen kanssa ja nostimme moottoria keventimelle.
Irrotimme sytytyspuolat ja -tulpat. Lisäksi piti irrottaa kannattimia, suojamuoveja ja oikea etu rengas että pääsimme käsiksi apulaitehihnaan mikä myös irrotettiin. Alemmassa kuvassa apulaitehihna vielä paikoillaan.
Etsimme minkälaiset merkit meitä oli auttamassa.
Irrotimme ohjurirullat ja löysäsimme vesipumpun:
Tässä on nyt vanha jakohihna irrotettuna.
Uusi hihna paketissa menossa käyttöön. Jakohihnan pois ottaminen on siis aika yksinkertainen homma, mutta sen asentaminen onkin sitten se vaikemapi homma ja juurikin asennettaessa saattaa rikkoa moottorin jos tekee työtä huolimattomasti.
Jakohihnaa asennettaessa kannattaa hihna asettaa paikoilleen ensin ylhäältä niin että merkit ovat kohdillaan.
Tämä vaihe kesti meillä turhauttavan kauan sillä oikea jako oli todella vaikea löytää nmerkeistä huolimatta, aina oli yhden hampaan verran pielessä. Mutta me onnistuimme työssä lopulta ja saimme auton käyntiin ilman vahinkoja!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti