Hae blogistani

30. lokakuuta 2013

Moottorinohjauksen muistiinpanot

Moottorin ohjainlaite vastaanottaa signaaleita antureilta. Tietojen perusteella ohjainlaite käyttää moottorin käyttölaitteita, esim. suihkutusjärjestelmää ja sytytysjärjestelmää. Signaaleiden kierto ei lopu.

Suihkutusjärjestelmä säätää suihkutushetkeä ja polttoaineen määrää.

Sytytysjärjestelmä sovittaa sytytysjännitteen ja sytytyksen syötettyyn seokseen.

Moottorin ohjainlaitteen suorittamat tehtävät:

  • Käyttötilanteen mittaaminen ja säätösuureiden ohjaaminen
  • Sovitus kuormitustilanteisiin (osakuormitus, täyskuormitus)
  • Sovitus käyttötilanteisiin (esim.kylmäkäynnistys)
  • Sovitus ulkoisiin olosuhteisiin (lämpötila, ilmanpaine)
  • Kuljettajan viestittämän kuormituspyynnön muuttamainen toiminnoiksi
  • Esiintyvien vikojen diagnoosi ja tallennus
Moottorinohjainlaite tarvitsee nämä tiedot:
  • Sisään imettävän ilman massa (kuumakalvo-ilmamassanmittain tai imusarjan painetunnistin + imuilman lämpötila mittaus)
  • Kuljettajan antama kuormitustoive (kaasupoljin)
  • Kaasuläpän asentosignaali
  • Nokka- ja kampiakselin asentosignaali
  • Polttoaine seoksen happimäärä (Lambda-tunnistimen signaali)
  • Sytytyshetken oikea ajoitus (nakutustunnistin)
Kuumakalvo-ilmamassamittain laskee ilmamassan vaikuttavan jännitteen avulla ja mittaa ilman lämpötilaa.

Kampiakselin asema-anturi mittaa moottorin kierroslukua sekä optimoi suihkutushetken, suihkutushetken ja suihkutuksen keston.

Nokka-akselin Hall-anturi synkronoi suihkutushetken ja sytytyshetken kaasunvaihtotyöhön.

Moottorin käyttölaitteet:
  • Kaasuläpän säädinosa säätää moottorin sisään imettävän ilman määrää
- Mitä suurempi ilmamäärä, sitä enemmän bensiiniä lisätään.
  • Polttoaineen suihkutusventtiili suihkuttaa oikean määrän bensiiniä
- Suhkutushetken ja sytytyshetken synkronointi
  • Sytytyspuola ja -tulppa
- Mitä korkeampi kierrosluku, sitä aiempi sytytyshetki (ennen yläkuolokohtaa)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti