Suihkutusjärjestelmä säätää suihkutushetkeä ja polttoaineen määrää.
Sytytysjärjestelmä sovittaa sytytysjännitteen ja sytytyksen syötettyyn seokseen.
Moottorin ohjainlaitteen suorittamat tehtävät:
- Käyttötilanteen mittaaminen ja säätösuureiden ohjaaminen
- Sovitus kuormitustilanteisiin (osakuormitus, täyskuormitus)
- Sovitus käyttötilanteisiin (esim.kylmäkäynnistys)
- Sovitus ulkoisiin olosuhteisiin (lämpötila, ilmanpaine)
- Kuljettajan viestittämän kuormituspyynnön muuttamainen toiminnoiksi
- Esiintyvien vikojen diagnoosi ja tallennus
Moottorinohjainlaite tarvitsee nämä tiedot:
- Sisään imettävän ilman massa (kuumakalvo-ilmamassanmittain tai imusarjan painetunnistin + imuilman lämpötila mittaus)
- Kuljettajan antama kuormitustoive (kaasupoljin)
- Kaasuläpän asentosignaali
- Nokka- ja kampiakselin asentosignaali
- Polttoaine seoksen happimäärä (Lambda-tunnistimen signaali)
- Sytytyshetken oikea ajoitus (nakutustunnistin)
Kuumakalvo-ilmamassamittain laskee ilmamassan vaikuttavan jännitteen avulla ja mittaa ilman lämpötilaa.
Kampiakselin asema-anturi mittaa moottorin kierroslukua sekä optimoi suihkutushetken, suihkutushetken ja suihkutuksen keston.
Nokka-akselin Hall-anturi synkronoi suihkutushetken ja sytytyshetken kaasunvaihtotyöhön.
Moottorin käyttölaitteet:
- Kaasuläpän säädinosa säätää moottorin sisään imettävän ilman määrää
- Mitä suurempi ilmamäärä, sitä enemmän bensiiniä lisätään.
- Polttoaineen suihkutusventtiili suihkuttaa oikean määrän bensiiniä
- Suhkutushetken ja sytytyshetken synkronointi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti