Hae blogistani

19. marraskuuta 2012

Poraus, kierteitys ja kierteiden korjaus

Auton huoltamisen -kurssilla on harjoitustyö porauksesta, kierteityksestä ja kierteiden korjauksesta. Harjoituksen oli tarkoitus opettaa meille porausta, kierteiden tekemistä sekä niiden korjaamista.

Aloitimme Jannan ja Jutin kanssa harjoitustyön tekemisen leikkaamalla oikeanlaiset palaset teräksestä. Palan tuli olla neliö kokoa 40mm*40mm*8mm.
Palat rälläköitiin irti. Tämä vaihe oli kaikkein kamalin vaihe koko harjoitustyössä. En ollut ikinä ennen rälläköinyt ja toivoisin että se olisi ollut viimeinen kerta, mutta ei varmasti ole :D No selviydyin tästäkin hommasta kuitenkin mielestäni tosi hyvin, vaikka jännitinkin. Seuraava kerta ei varmasti ole yhtä kamala kokemus. Rälläköidessä tulee ottaa työturvallisuus huomioon niin että ympäristöstä poistetaan herkästi syttyvät esineet ja aineet, autot rälläköintipaikan välittömästä läheisyydestä siirretään tai tarvittaessa suojataan ja rälläköidessä tulee olla kaveri vahtimassa työpaikan lähiympäristöä mahdollisen tulipalon välttämiseksi.
Kun oikean kokoinen pala oli kädessä, etsimme palasta keskikohdan. Keskikohdan etsintää helpotti paljon kun piirsi palaan raksin niin että viivat meni kulmista kulmiin; viivojen yhdistymiskohta oli palan keskikohta. Keskikohta merkittiin porausta varten pistepuikolla. Pistepuikko suunnattiin kappaleeseen kohtisuorassa ja vasaralla napautettiin puikon päähän merkin aikaansaamiseksi. Sitten siirryimme käyttämään pylväsporakonetta porataksemme reiän kappaleeseen.
Laskimme poralle pyörintänopeuden;
Laskettuamme poran pyörintänopeuden säädimme pylväsporakoneen pyörintänopeuden oikeaksi muuttamalla poran vaihteiston välityksiä koneen valmistajan ohjeiden mukaisesti. Valitsimme oiekan poran ja keskitimme porauspöydän sopivalle korkeudelle niin että pora yltää kappaleen läpi tarvittaessa.
Sitten pääsimme poraamaan. Työturvallisuus huomioon ottaen poratessa tulee aina käyttää vähintään suojalaseja, mutta mielellään koko kasvot peittävää maskia. Poratessa saattaa joutua silmään kuumia ja teräviä lastuja, jotka saattavat jopa sokaista. Lisäksi katkennut terä tai irronnut kappale saatttaa vahingoittaa silmiä ja kasvoja pysyvästi. poratessa tulee käyttää myös suojakäsineitä estämään viiltohaavoja sekä leikkuuöljyn imeytymistä iholle. Myös kuulo tulee suojata melun noustessa. Tarkistimme vielä pari kertaa että pora keskittyy kappaleen merkittyyn keskipisteeseen. Poratessa ruiskutimme leikkuuöljyä jäähdyttääksemme terää, keventääksemme poran leikkausta ja helpottaaksemme lastujen kuljettumista.
Porattuamme reiän kappaleeseen pääsimme tekemään M8*1,25 kierteityksiä. Kappale kiinnitettiin tukevasti ruuvipuristimeen kierteen tekemistä varten. Kierteen tekemiseen tarvittiin kierretappi (alemmassa kuvassa), vääntimen ja leikkuuöljyä. Aloimme vääntämään kierretappia myötäpäivään kevyesti painaen. Kun tappi ei enään vääntynyt kohtuullisella voimalla, kiersimme kierretappia puoli kierrosta takaisin päin ja jatkoimme sitten taas myötäpäivään kiertämistä. Tee kierteet kappaleen läpi. Kierretapin leikkuutyötä helpottaaksemme käytimme leikkuuöljyä. Kierteitä tehdessä tulee olla varovainen ettei katkaise kierretappia. kierretappi on kovaa ja haurasta materiaalia, joten se saattaa liian kovalla voimalla katketa.
Kierteet tehtyämme kokeilimme kierteiden kestoa. Haimme varastomieheltä pultin ja väänsimme sitä momentteihin. Testailimme millä momentilla kierteet hajosivat.
Kierteet korjateksemme käytimme samaa työkalua kuin kierteitä tehdessäkin samalla tavalla.

Tämä harjoitustyö oli kohdallani hyvä harjoitus. En ollut ikinä ennen tehnyt kierteitä, saati sitten korjannut niitä. Joskus ala-asteella olen käyttänyt pylväsporakonetta, mutta onhan siitäkin jo aikaa niin oli hyvä taas harjoitella :D Työ oli mielestäni suhteellisen helppo ja mukava.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti