Hae blogistani

11. syyskuuta 2012

Aune-ehdot

Tehtävämme oli perjantain tietotekniikan tunnilla etsiä tietoa AUNE-ehdoista ja kirjoittaa niistä tiivistelmä autonasentajan näkökannalta blogiin. Voi olla hieman kuivaa tekstiä, mutta kannattaa lukea silti. On tärkeää tietää omista oikeuksista niin työntekijänä kuin asiakkaanakin. :)

AUNE-ehdot ovat Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) laatimia ja Kuluttajaviraston/kuluttaja-asiamiehen tarkistamia moottoriajoneuvojen korjausehtoja.

1. KORJAAMON VELVOLLISUUDET

- Työ suoritetaan ammatitaitoisesti, huolellisesti ja noudattaen valmistajan automallia varten laadittuja korjaus-/huolto-ohjeita jotka ovat tarkoitettuja Suomen olosuhteisiin.
- Varaosat sekä tarvikkeet tulee olla alkuperäisiä tai laadultaan niitä vastaavia.
- Korjaamolla on oikeus kieltäytyä asiakkaan tuomista varaosista mikäli ne ovat viallisia tai korjaustarkoitukseen soveltumattomia.
- Korjaamo ottaa vastaan vain sellaisia töitä mihin sillä on pätevyys. Erikoisosaaminen ja valtuudet tulee tuoda selkeästi esille.
- Korjaamo voi teettää työtilaukseen liittyviä töitä alihankintatöinä.
- Jos korjaus on työn kohteen käyttöarvo huomioon ottaen asiakkaalle taloudellisesti tai teknisesti epäedullinen siitä ilmoitetaan asiakkaalle mahdollisimman nopeasti.

2. TYÖTILAUS

- Tehdään kirjallisesti ja yksi kappale jää asiakkaalle ja yksi korjaamolle (asiakkaan allekirjoituksella!!).
- Asiakkaan tulee ilmoittaa työtilausta tehdessään tiedossaan olevat korjaukseen vaikuttavat asiat.
- Asiakas voi peruuttaa työtilauksensa ennen työn aloittamista tai valmistumista. Tällöin korjaamolla on oikeus veloittaa ennen peruutusta tehdystä työstä, käyttämistään ja työtä varten tilatuista varaosista sekä tarvikkeista ja muista näiden ehtojen mukaisista kustannuksista. Korjaamon perimä hinta peruutetusta työstä ei saa ylittää tilatun työn hintaa!

3. VASTUU AUTOVEROSTA

- Korjaamo ei ota vastaan korjaustyötä joka saattaisi aiheuttaa ajoneuvon uudelleen verottamisen ellei työntilaaja ole ajoneuvon rekisteriin merkitty auton omistaja.
- Korjaamon tulee ilmoittaa asiakkaalle ennen korjaustyön aloittamista/jatkamista jos ajoneuvon osien vaihtamisesta voi aiheutua ajoneuvon uudelleen verotus.
- Jos ajoneuvoon vaihdetaan korjaustyön yhteydessä niin paljon osia ajoneuvon omistajan tilauksesta että ajoneuvo joudutaan verottamaan uudelleen, verovelvollinen on asiakas.

4. HINTATIEDOT

- Hinnoitteluperusteet tulee olla nähtävillä korjaamon asiakastiloissa.
- Ilmoitettu hinta voi olla kiinteä hinta, enimmäishinta tai hinta-arvio. Ellei muuten sovita, hintatieto koskee koko korjaustyön sekä siinä käytetyt varaosat sekä tarvikkeet.
- Hinta-arvioita ei saa ylittää yli 15%.
- Hinta-arvio ei sido korjaamoa jos työnkohdetta tutkiessa ilmenee tarvetta korjaustöihin joita ei voitu ennakoida työn vastaanottamisen yhteydessä tehdyssä tarkastuksessa.Tälläisessä tapauksessa täytyy asiakkaalle ilmoittaa uusi hinta-arvio.
- Jos korjaustyölle sovitaan enimmäishinta, enimmäishintaa ei saa ylittää.
- Kiinteää hintaa korjaamo ei saa ylittää paitsi kohdassa 5 mainittujen vähäisten mutta tarpeellisten lisätöiden vuoksi.
- Korjaamo laskuttaa tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista ja tarvikkeista, alihankintatöistä sekä muista työtilaukseen liittyvistä tarpeellisista toimista.
- Laskussa eritellään työsuoritukset työkohteittain sekä ilmoitetaan muut kustannuksia tuottaneet toimet. Varaosat ja tarvikkeet eritellään yksikköhinnoin, jos ne eivät kuulu työkohteiden hintoihin tai pakettihintoihin.

5. LISÄTYÖT

- Jos korjauksen yhteydessä ilmenee tarvetta tehdä työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, tulee korjaamon saada niihin lupa asiakkaalta. Lupaa kysyttäessä korjaamon tulee ilmoittaa asiakkaalle aiheuttaako lisätöiden lykkääminen vaaraa asiakkaan terveydelle tai omaisuudelle.
- Mikäli asiakkaaseen ei saada yhteyttä kohtuullisessa ajassa voi korjaamo tehdä korjaustyöhön liittyviä tarpeellsia ja vähäisiä lisätöitä, joiden kustannukset saavat olla enintään 100€.

6. MAKSUEHDOT

- Ellei muusta maksutavasta ole sovittu työtilausta tehdessä, lasku maksetaan käteisellä ajoneuvon luovutuksen yhteydessä.
- Korjaamolla on oikeus kieltäytyä luovuttamasta ajoneuvoa asiakkaalle mikäli asiakas ei maksa laskua ajoneuvoa luovuttaessa.
- Asiakkaalla on oikeus olla maksamatta virheellisesti suoritettua korjaustyötä kunnes virhe on korjaamon toimesta tai kustannuksesta poistettu. Asiakas ei kuitenkaan voi olla maksamatta suurempaa rahamäärää kuin mihin hänellä on virheen johdosta oikeus.

7. VAKUUTUSYHTIÖN LASKUUN TEHTÄVÄT KORJAUKSET

- Ajoneuvoon tehdään vahinkotarkastus vaurioiden ja korjaustavan määrittämiseksi.
- Saatuaan laskutusluvan vakuutusyhtiöltä korjaamo laskuttaa tehdyn korjaustyön suoraan vakuutusyhtiöltä asiakkaan sijasta.
- Asiakas on velvollinen maksamaan korjaustyöt, joita vakuutusyhtiö ei korvaa.

8. TYÖN VALMISTUMINEN

- Työ suoritetaan sovitussa ajassa. Viivästyksen tullessa korjaamo ilmoittaa lisäajan tarpeesta asiakkaalle.
- Mikäli työtilauksessa ei ole määritetty työn valmistumisaikaa, työ tulee tehdä korjauksen laatuun ja laajuuteen nähden kohtuullisessa ajassa.
- Asiakkaan oikeus purkaa sopimus työn viivästyessä määräytyy kuluttajasuojalain mukaisesti.

9. TYÖN KOHTEEN VASTAANOTTAMINEN JA LUOVUTTAMINEN

- Työn kohde vastaanotetaan ja luovutetaan korjaamon aukiolon aikana. Aukioloajan ulkopuolella tehdyt työn kohteen vastaanottamiset ja luovutukset ovat pääsääntöisesti asiakkaan vastuulla.
- Korjaamo vastaa siitä että työn kohdetta säilytetään huolellisesti. Jos työn kohde katoaa tai vahingoittuu, korjaamo on siitä vastuussa ellei se osoita toimineensa huolellisesti.
- Korjaamon säilytysvastuu loppuu neljän vuorokauden sisällä siitä kun korjaustyö on valmistunut, jolloin korjaamolla on oikeus siirtää ajoneuvo korjaamoalueen ulkopuolelle. Siirrosta tulee ilmoittaa asiakkaalle siirtoa edeltävänä päivänä.
- Mikäli korjaamo säilyttää ajoneuvoa korjaamoalueella neljän vuorokauden jälkeenkin, sillä on oikeus periä asiakkaalta säilytysajalta korvausta. Säilytysmaksut tulee olla nähtävillä korjaamon asiakastiloissa.

10. TAKUU

- Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, antaa korjaamo työstään takuun joka on voimassa työn valmistumispäivästä puoli vuotta tai 15 000km riippuen kumpi rajoista ensin saavutetaan.
- Korjaamo sitoutuu takuun voimassaoloaikana omalla kustannuksellaan korjaamaan tekemässään työssään ja käyttämissään varaosissa ilmenneet viat.
- Takuu ei koske säätöjä tai työn kohteen normaalia kulutusta. Eikä myöskään asiakkaan tuomia varaosia tai väliaikaisia korjauksia.
- Takuu ei ole voimassa jos korjaamo saattaa todennäköiseksi sen että virhe johtuu asiakkaan puolelta.

(11. MAALAUSTAKUUN EHDOT)

12. VIRHEILMOITUS JA VIRHEEN KORJAAMINEN

- Asiakkaan tulee ilmoittaa korjaamolle havitsemistaan virheistä ja vaatia virheen korjaamista kohtuullisessa ajassa siitä kun hän havaitsi virheen tai se olisi pitänyt havaita.
- Korjaamolla on oikeus omalla kustannuksellaan korjata virhe, jos se asiakkaan ilmottaessa virheestä tarjoutuu siihen.
- Mikäli ajoneuvo on sellaisessa paikassa että sen kuljettaminen työn tehneelle korjaamolle ei ole tarkoituksenmukaista, tulee asiakkaan ottaa yhteyttä työn tehneeseen korjaamoon sopiakseen virheen korjaamisesta työn tehneen korjaamon osoittamassa korjaamossa.
- Korjaamo ei korvaa toisessa korjaamossa tehtyä työtä, jos asiakas ei ole ottanut yhteyttä korjaamoon kohtuullisessa ajassa.
- Korjaamo ei ole velvollinen korjaamaan virhettä mikäli se aiheuttaisi sille virheeseen nähden kohtuuttomia kustannuksia ta haittaa. Jos virhettä ei voida korjata tai sitä ei voida tehdä kohtuullisessa ajassa, asiakkaalla on oikeus saada hinnanalennusta tai virheen korjauksen toisessa korjaamossa työn suorittaneen korjaamon kustannuksella.

13. ASIAKKAAN OIKEUS VAHINGONKORVAUKSEEN KORJAAMON VIRHEEN TAI VIIVÄSTYKSEN JOHDOSTA

- Mikäli korjaustyö on tehty virheellisesti tai se ei ole valmistunut määrätyssä korjausajassa, asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta virheen tai viivästyksen aiheuttamasta vahingosta kuluttajasuojalain vahingonkorvaussäännösten mukaisesti. 
- Korjaamo ei ole vastuussa viivästyksen aiheuttamasta vahingosta, jos viivästys ei ole johtunut korjaamosta vaan esim työnseisauksesta, varaosien hankinnan vaikeutumisesta yms.
- Asiakkaan tulee ilmoittaa korjaamolle viivästys-tai virhetilanteessa ajoneuvon käyttötarpeestaan. Ellei ilmoitusta tehdä asiakkaalla ei ole oikeutta korvaukseen ajoneuvon käytön estymisen johdosta.
- Mikäli asiakkaalle annetaan maksuton sijaisauto, asiakkaalla ei ole muuhun korvaukseen oikeutta.
- Asiakkaalla on oikeus saada virheestä tai viivästyksestä korvausta vain jos virhe tai viivästys johtuu korjaamon huolimattomuudesta.
- Asiakas on velvollinen toimimaan niin ettei hänen toimensa lisää virheen tai viivästyksen aiheuttamia vahinkoja.
- Korjaamo ei ole vastuussa virheen tai viivästyksen aiheuttamasta vahingosta muun kuin kuluttaja-asiakkaan osalta.

14. ERIMIELISYYKSIEN RATKAISEMINEN

- Mikäli erimielisyyksiä ei voida sopia osapuolten välisillä neuvotteluilla, asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
- Kanne voidaan nostaa myös kuluttajan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa, jos erimielisyydet ratkasitaan tuomioistuimessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti