Hae blogistani

10. syyskuuta 2012

Ohjausjärjestelmän osat

Auton rakenne; perusteet -kurssin yksi harjoitustehtävistä on kuvata ohjauksen osat. Kuvat julkaistaan blogissa sekä kuvista selitetään mikä osa on ja mitä se tekee. Oppimateriaaliamme:

 Ohjausakseli
Ohjausakseli siirtää auton kuljettajan tekemän liikkeen eteenpäin rattia käännettäessä.
  Ohjauspylvään putki
 Ohjauspylvään putki tukee ohjausakselia.
Ohjauspylvään asennon säätövipu
 Ohjauspylvään asennon säätövivun ansiosta auton kuljettaja voi asettaa ohjauspyörän kuljettajalle sopivaan asentoon, jossa ajomukavuus ja turvallisuus on parhaimmillaan.
Kokoonpainuva akseli
 Ristinivelliitäntä
 Kokoonpainuva akseli ja ristinivelliitäntä lisää auton turvallisuutta. Ne vastaanottaa törmäysenergian ja estää kuljettajan vakavat vammat törmäyksen yhteydessä. Ennen kuin nämä osat suunniteltiin ohjausjärjelmään, kuljettajia kuoli kolareissa siihen että ohjauksen jäykkä putki seivästi heidät.
Ohjauspylvään joustoliitos
Ohjauspylvään joustoliitoskin tekee ohjauksjärjestelmästä turvallisemman. Törmäyksessä ohjauspylvään joustoliitos katkee niin ettei ohjauspyörä lähde pyörimään hullua vauhtia niin että kuljettajan kädet loukkaantuu.
Ohjausvaihde
Ohjausvaihde muuttaa ohjauspyörän pyörivän liikkeen sivuttaiseksi liikkeeksi pyörille.
Raidetanko
Siirtää muun ohjausjärjestelmän siirtämän liikkeen raidetangon päälle.

Raidetangon pää
Raidetangon pää on viimeinen osa ohjausjärjestelmää joka siirtää koko ohjausjärjestelmän toimittaman liikkeen renkaaseen joka tuottaa auton käännöksen.

Ackermannin periaatteen mukainen ihannevierintä tarkoittaa vierintää kaarretilanteessa jolloin kaarteesta katsottuna sisempi pyörä kääntyy enemmän kuin ulompi, jolloin kitka ei ole yhtä suuri kuin jos pyörät kääntysivät saman verran. (Kuvat otettu Wikipediasta)















Renkaat eivät ikinä ole suorassa, ne aina harittaa tai auraa hieman. Aurattaessa rengas on suuntautunut niin että se on sisäänpäin jolloin se kuluttaa renkaan kulutuspinnan ulkoreunaa. Harittaessa rengas on suuntautunut niin että se on ulospäin jolloin se kuluttaa renkaan kulutuspinnan sisäpintaa.

On minus- ja pluscamberia. Minuscamberissa rengas on sisäänpäin vinossa jolloin renkaan kulutuspinta kuluu enemmän sisäpinnalta. Pluscamberissa rengas on ulospäin jolloin renkaan kulutuspinta kuluu enemmän ulkopinnalta. (Kuva otettu googlesta


Caster-kulma (ohjauskulma) on kääntyvän renkaan pystysuoran akselin ja kääntymislinjan välinen kulma sivulta katsottuna. (Kuva autowikistä.)









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti