Hae blogistani

21. syyskuuta 2012

Työmääräys

Tänään tietotekniikan tunnilla tutustuimme AutoFuturin avulla työmääräyksen tekemiseen. Valitettavasti seuraavat kuvat ovat hieman epäselviä sillä ne on otettu Printscreenillä, mutta toivottavasti niistä saa selvää...

Työmääräys tulee tehdä jokaisesta tehdystä työstä.

 Aluksi valitaan "Uusi määräys" ja siihen etsitään ajoneuvon ja asiakkaan tiedot. Painetaan "Etsi" nappia, mikä tuolla ylhäällä näkyy sinisillä reunuksilla.
 Tulee esiin tuollainen uusi ikkuna. Ensin etsitään korjaamon vanhoista tiedoista ajoneuvoa sen rekisterinumerolla. Mikäli asiakas ei ole ennen käynyt korjaamolla napsautetaan painiketta "Uusi" jolloin tulee taas uusi ikkuna jossa on ylhäällä kenttä rekisterinumerolle. Kirjoitetaan rekisterinumero kenttään ja haetaan sen avulla ajoneuvon ja asiakkaan tiedot Trafin tietokannasta. Klikkaus tulee maksamaan muutaman euron korjaamolle. Asiakkaan tietoihin tulee lisätä asiakkaan puhelinnumero.
 Kun ajoneuvon ja asiakkaan tiedot on saatu ja uusi työmääräys luotu, napsautetaan painiketta "selvitys", joka on tuolla taas vaalealla pohjalla ja tummemmalla reunuksella. Selvitys osioon kirjataan mitä ajoneuvoon on tehty ja huomautuksia ajoneuvosta.
 "Tuotteet" osioon (joka löytyy samalta riviltä) lisätään varaosat sekä tarvikkeet mitä työssä on käytetty. Meidän korjaamolla varastomies lisää tähän osioon varaosat. Me opiskelijat voimme lisätä pientarvikelisän, joka sisältää työssä käytetyt liuottimet ja yms. tarvikkeet.
 "Työt" osioon merkataan työt ja töihin menneet tunnit. Koska me vielä harjoittelemme ja meillä menee pikkusen pitempään kun mitä ohjeaika on, merkkaamme tähän kohtaan ohjeajan. Emme siis veloita kuin sen ohjeajan verran.
"Sisäinen selvitys" osioon tulee asentajan huomautuksia tehdystä työstä, jotka eivät näy laskussa. Kun kohdat on täytetty, voidaan painaa "OK" nappia tuolla oikealla alhaalla jolloin ohjelma tallentaa tiedot.
Työmääräys tulostetaan oikealla alhaalla olevasta painikkeesta "Tulosta". Aina tulostetaan kaksi kappaletta työmääräyksiä; asiakkaalle yksi ja korjaamolle yksi. Tärkeää on pyytää korjaamon kappaleeseen asiakkaan allekirjoitus ettei tule epäselvyyksiä ja jouduta käräjille...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti